*** به روز رسانی وبگاه 01 تیر 1396*** *** سومین همایش زبانشناسی حقوقی - فراخوان مقاله*** *** شماره 22 مجله زبان و زبانشناسی منتشر شد*** ***نشانی جدید دفتر انجمن*** ***فعال شدن سامانه جدید عضویت انجمن زبان‌شناسي ایران*** ***سامانه جدید مجله زبان و زبان‌شناسي*** *** فعال شدن درگاه پرداخت اینترنتی***
 
 
1395/12
خبرنامه شماره 32
 
     
 
برگزاری نخستین همایش ملی معنی­شناسی شناختی
: عنوان سر مقاله
 
برگزاری نخستین همایش ملی معنی­شناسی شناختی
: خلاصه مقاله
 
 
   

برگزاری نخستین همایش ملی معنی­شناسی شناختی

  نخستین همایش ملی معنی­شناسی شناختی به همت انجمن زبان‌شناسی ایران، و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و نشر نویسه پارسی در روزهای 15 و 16 دی ماه 1395 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در روز اول این همایش چهار نشست در صبح و بعدازظهر برگزار شد. در ابتدا رئیس نشست اول، دکتر یحیی مدرسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت. سپس دکتر نیلی پور، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی و استاد پژوهشکده علوم شناختی، مقاله خود با عنوان «نگاهی به چالش‌های نظریه‌های معنی­شناسی در دستیابی به معنی‌دارشدن ذهن» را ارائه کرد. در ادامه نشستی در خصوص رابطه فرازبان معنایی طبیعی (NSM) و معنی‌شناسی شناختی و مبانی آن با حضور دکتر سپیده عبدالکریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر افراشی برگزار شد. دکتر عبدالکریمی تجارب جسمانی را مدخل درک ما از جهان و در نتیجه رسیدن به شناخت دانست و به اهمیت معنای دایرة‌المعارفی اشاره کرد. دکتر افراشی در ادامه گفت تحلیل‌های شناختی نشان می‌دهد که مفاهیم مشترک پایه­ای وجود دارند که ابتدا توسط کودک یاد گرفته می‌شوند و در حوزه شناختی به آنها پرداخته می­شود.

نشست دوم به ریاست دکتر صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مقاله اول با عنوان «اصطلاح‌شناسی شناختی» توسط دکتر شهین نعمت‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی ارائه گردید. وی اصطلاح‌شناسی را مطالعه اصطلاحات علمی دانست. این رشته ماهیتی چندرشته‌ای دارد. مکاتبی نظیر وین، مسکو، پراگ، کبک، شناختی، اجتماعی در زمره‌ی مکاتب اصطلاح‌شناسی هستند. مکتب اصطلاح‌شناسی شناختی در تقابل با مکتب وین قرار دارد. مقاله دوم با عنوان «نقد رویکرد استعاره مفهومی در ادبیات زبان‌شناسی شناختی» توسط دکتر فاطمه یوسفی راد، استادیار دانشگاه پیام نور ارائه شد. به گفته وی نظریه لیکاف با برخوردهای متفاوتی مواجه شده است. این مقاله به بررسی نقدهای وارد شده به این رویکرد می‌پردازد.

نشست سوم به ریاست دکتر بلقیس روشن آغاز شد. راحله نعمتی، کارشناس ارشد زبان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، به ارائه مقاله مشترک خود با دکتر سپیده عبدالکریمی با عنوان «بررسی انواع طرح‌واره‌های تصوری در افعال مرکب زبان فارسی: سازه‌ شکل‌دهنده‌طرح‌واره‌ تصوری» پرداخت. مقاله دوم با عنوان «کَشتی‌گر، پیروزگر، نشانگر: تحلیلی مفهومی-درزمانی از مشتقات پسوند گر در زبان فارسی» توسط فاطمه کوشکی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه شد. مقاله پایانی این نشست با عنوان «تحلیل چندمعنایی حرف اضافه و ربط تا در متون منثور قرون چهارم و پنجم؛ مطالعه‌ای با رویکرد پیکره‌بنیاد و شناختی» از سوی شاهرخ رحمانی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ارائه شد.

 پایان این نشست با غافلگیری حضار توسط دکتر افراشی با جشن صدمین سالگرد زبان‌شناسی همگانی همراه بود. وی از دکتر عاصی برای سخنرانی دعوت کرد. دکتر عاصی تنها به گفتن این مسئله اکتفا کرد که ما در  پنجاه سال قدمت زبان­شناسی در ایران، خود را به قافله زبان‌شناسی در جهان رسانده‌ایم و از این قافله عقب نبوده‌ایم.

پس از برش کیکی که به مناسبت صدمین سالگرد زبان­شناسی تدارک دیده شده بود و گرفتن عکس یادگیری توسط اساتید و حضار، نشست پایانی به ریاست دکتر گلرخ سعیدنیا، پژوهشگر و مترجم آغاز شد. ابتدا سعیده قندی، کارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه مقاله مشترک خود با محمدحسن ترابی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با عنوان «استعاره‌های مفهومی علم در زبان فارسی با استناد به پیکره‌ی تاریخی پایگاه داده‌های زبان فارسی» پرداخت. مقاله پایانی روز اول همایش با عنوان «نگاشت‌های بنیادی در اعداد دو تا پنج بر پایه‌ی ریشه‌شناسی» توسط دکتر احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ارائه گردید. در این پژوهش عددواژه‌ها به عنوان موضوعی مشترک میان زبان‌شناسی شناختی و جنبه‌های شناختی عدد و ریاضیات مورد توجه قرار گرفته و به فرایند درک عدد و مفهوم‌سازی آن با توجه به تنوع فرهنگی و زبانی در این فرایند پرداخته شده است.

روز دوم نخستین همایش ملی معنی­شناسی شناختی با تقدیر و تشکر دکتر آزیتا افراشی، دبیر علمی این همایش، از حضار گرانقدر و اطلاع‌رسانی سریع و گسترده‌ روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد. وی ضمن ابراز سپاسگزاری از دبیر اجرایی و دیگر دست­اندرکاران این همایش، مراتب تشکر خود را از حضور شرکت‌کنندگان در دومین روز به عمل آورد.

ریاست نشست اول را دکتر فاطمه عظیمی‌فرد، معاون اجرایی انجمن زبان­شناسی ایران، بر عهده داشت. مقاله اول با عنوان «بررسی تاریخی استعاره‌های مفهومی در زبان فارسی: متن سمک عیار» توسط سمیرا دیلمقانی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارائه شد. در ادامه اشرف سراج، کارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، به ارائه مقاله مشترک خود با دکتر بهروز محمودی بختیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با عنوان «حوزه‌های مبدأ و مقصد استعاره‌های مفهومی در شاهنامه فردوسی» پرداخت.

پس از پذیرایی و استراحت، نشست دوم به ریاست دکتر شهرام مدرسی خیابانی، استادیار گروه مترجمی انگلیسی دانشگاه آزاد واحد کرج آغاز شد. مقاله اول با عنوان «رهیافتی پیکره‌ای به مطالعه‌ معنا» توسط دکتر مصطفی عاصی، استاد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه گردید. مقاله بعدی با عنوان «استعاره‌های حوزه مفهومی ترس در زبان فارسی: رویکردی شناختی و پیکره‌ای» توسط بیتا قوچانی، کارشناس ارشد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه شد که به شکل مشترک با دکتر عاصی و دکتر افراشی انجام شده بود. در ادامه کامیار جولایی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه مقاله مشترک خود با طاهره همتی و مریم شوقی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با عنوان «استعاره‌های مفهومی حرکت در زبان فارسی: یک تحلیل پیکره‌مدار» پرداخت. مقاله پایانی این نشست با عنوان «روند رشد شناختی کودکان فارسی‌زبان در شکل‌دهی به مقوله‌های مرتبط با فضا-مکان» توسط احسان سعیدزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان ارائه شد که کار مشترکی با دکتر رحیمه روح‌پرور، استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر ناهید فخرشفایی، استادیار ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان بود.

در این همایشی زمانی نیز برای ارائه پوستر در نظر گرفته شده بود که عناوین و ارائه‌دهندگان آن‌ها به شرح زیر است: 1- «بررسی پیکره‌بنیاد استعاره‌های هستی‌شناختی در ادبیات سوگندی برخی از آثار منظوم زبان فارسی (دهه‌های 1360-1380)»: پریوش اعلائیان، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، زهرا ابراهیم بانکی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. 2- «توصیف، تحلیل و مقایسه زبان‌شناسی طرح‌واره‌های تصوری داستان «مرگ ایوان ایلچ» اثر ائو تولستوی و «مردگان» جیمز جویس در چارچوب الگوی جانسون»: مرضیه لطفی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر بهرام مدرسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. 3- «تحلیل شناختی سوره احزاب»: فاطمه جوانبخت، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، علیرضا قائمی‌نیا. 4- «تفاوت الگوی درک طرح‌واره‌های تصویری و استعاره‌ها در افراد کم‌شنوا با افراد سالم»: وحیده سلطانی، دانشجوی دکتری تخصصی زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، دکتر رضا نیلی‌پور، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و استاد پژوهشکده علوم شناختی، دکتر حسین دباغ، استاد پژوهشکده علوم شناختی.

نشست پایانی به ریاست دکتر مصطفی عاصی برگزار گردید. در ابتدا دکتر مجید برکتین، استاد روانپزشکی عصبی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ارائه کارگاهی با عنوان « شناخت و مغز» پرداخت. به گفته وی طبق نظر ارسطو ما دنیا را با قلب خود ادراک می‌کنیم، اما بقراط روی مغز تأکید می‌کند. وی سخنرانی خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که: چرا توصیف دو نفر که شاهد یک رخداد واحد بوده‌اند، کاملا با یکدیگر یکسان نیست؟ دکتر برکتین افزود: این اندازه تفاوت در خروجی‌ها در هیچ گونه جانوری دیده نمی‌شود. در مورد مسئله ذهن و بدن چند فرضیه وجود دارد که عبارتند از: دوگانگی ذهن و بدن، جنبه‌های دوگانه یعنی ذهن و بدن دو توصیف وجود متفاوت از یک موضوع هستند، فرضیه مبتنی بر تقلیل‌گرایی. دانش علوم اعصاب به فرضیه مبتنی بر تقلیل‌گرایی نزدیک‌تر است. اولین راه مطالعه مغز، از راه مطالعه آسیب‌های مغزی است. روش دیگر مطالعات تحریکی است. دانشمندی به نام پنفیلد، با تحریک قشر مغز، نقشه توپوگرافیکی از نواحی حسی و حرکتی به دست داد. روش دیگر جراحی مغز است. نتایج حاصل از مطالعات آسیب این است که می­توان حوزه‌های مختلف شناختی را تعریف کرد. این حوزه‌ها خود مشتمل بر زیرحوزه‌های متعددی است. همان گونه که از نام آن پیداست، این حوزه‌ها ساختار و کالبد فیزیکی ندارند. وی روش‌های شناخت مغز را اینگونه برشمرد؛ سطح نورون‌ها: با استفاده از سیگنال‌ها. این سیگنال­ها می‌تواند فیزیکی (جریان خون)، الکتریکی (EEG)، مغناطیسی (MEG)، رادیواکتیو (PET/SPECT) یا شیمیایی باشد؛ تشخیص حرکت؛ اهمیت ؛ بازنمایی فردی؛ ادراک اجتماعی غیرکلامی.

سخنرانی پایانی این همایش با عنوان «حس‌آمیزی در زبان و دیگر نظام‌های نشانه‌ای» توسط دکتر آزیتا افراشی ارئه گردید.

در این همایش از  سه کتاب جدید با موضوع شناختی رونمایی شد: مبانی معنی­شناسی شناختی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجموعه مقالات همایش حاضر و کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی به همت نشر نویسه.

صفحه اختصاصی کتاب در وبگاه نشر نویسه پارسی (30 صفحه ابتدایی + لینک خرید اینترنتی):

http://neveeseh.com/showbook.php?Id_book=51

 

و کتاب رويکردي شناختي به بازنمود حرکت در زبان فارسي (مجموعه مقالات)

http://neveeseh.com/showbook.php?Id_book=52

 

 
   
 
 
 
 
1395/12/01
: تاريخ
 
 
 
 
آرشيو
 
 
     
 
 
جستجو در وبگاه
 
   
 
 
 
دسترسى سريع
 
 
   
 
 
 
 
فهرست پستی انجمن
 
 
     
 
براى دريافت اخبار انجمن زبان شناسى ايران پست الكترونيك خود را وارد كنيد و به فهرست پستى انجمن بپيونديد.
 
     
 
 
 
 
 
 
تعداد بازديدكنندگان : 3455023
 
 
 
كليه حقوق اين وبگاه متعلق به انجمن زبان شناسى ايران مى باشد.
استفاده از مطالب وبگاه با ذكر منبع بلامانع است.